Zalecanym olejem silnikowym do klimatu chłodnego jest olej 5W i 10W. Olej 20W ma średnią lepkość i rekomendowany jest do klimatu umiarkowanego. Oleje 30W, 40 oraz 50 przeznaczone są do klimatu ciepłego lub też do długich podróży. Ogólnie ogłosić można, że do silników benzynowych zaleca się używać oleju wielostopniowego SAE 10-40W. W każdym lub też razie należy uczynić rodzaj olej silnikowy w podręczniku obsługi naszego samochodu, oraz prawidłowiej nie słuchać porad sąsiadów lub ewentualnie osób, które mało się znają na rzeczy.
Dużo olejów zawiera dodatki, jakie opóźniają korozję, neutralizują kwasy, decentralizują sadzę i smołę, które wylatują przez pierścionki tłoku w kierunku skrzyni korbowej, i pomniejszają powstawanie piany. Sporo z tych zanieczyszczeń odparowuje się gdy silnik się nagrzewa i wychodzą przez układ dodatniej wentylacji. Pozostałe zanieczyszczenia, zostają zawieszone oraz nie zagradzają ani kanałów do olejów ani pierścieni tłoku, ani także hydraulicznego popychacza.
Usuwa się je przy wymianie oleju i filtra oleju. Wymiana oleju silnikowego ma być uskuteczniona co 20 tysięcy kilometrów czy też raz na trzy lub sześć miesięcy, w zależności od typu oleju jakiego użyjemy. Wymiana olej silnikowy musi być częstsza jeżeli pojazd używa się do ciągnięcia przyczepy, na zakurzonych drogach i krótkich trasach – wtedy rekomendujemy też ecodriving czyli praktyczne zasady i techniki ekonomicznej jazdy samochodem. Częściej też wymienia się olej, kiedy silnik przemierza długie odległości na małej prędkości, jak na przykład taksówki, dostawy lub ewentualnie w pojazdach zaparkowanych przez dłuższy czas.
Olej silnikowy sprawdza się gdy samochód stoi na płaskiej przestrzeni, silnik nie powinien być ciepły. Należy przestrzegać prostych zasad. Odkręcamy zakrętkę po pewnym czasie wymieniamy filtr oleju. Przed założeniem nowego filtru, wypada go nasmarować olejem. Następnie dopasowujemy filtr na jego miejsce. Gdy obudowa dotknie podstawy, należy odczekać około 10 minut, by cały olej ściekł i kolejny raz nakładamy zakrętkę na miejsce. Wlewamy stosowną ilość oleju i zamykamy zawleczkę napełniania. W następnej kolejności wystarczy zapalić silnik, aby upewnić się, że nie ma wycieków.
Dodaj komentarz